Legislatie pentru fose septice. Scurt istoric si ce trebuie să stii.
Daca vrei sa-ti ridici o locuinta departe de zgomotul orasului sau pur si simplu o casa de vacanta, sunt sanse mari ca accesul la canalizare sa nu fie o optiune. In cazul acesta, cea mai buna solutie pe care o ai la dispozitie este construirea unei fose septice. Ca orice proiect de constructie, cel al fosei septice necesita o planificare temeinica. Sunt anumite reguli de care trebuie sa tii cont, iar alegerea dimensiunilor si materialelor este foarte importanta.
Pentru instalarea unei fose septice la o constructie noua, de obicei este necesară o autorizație. Aceasta este necesară pentru a asigura că instalația respectă normele și regulamentele locale privind gestionarea deșeurilor și protecția mediului.
Autorizația poate fi obținută de la autoritățile locale, cum ar fi primăria sau administrația locală. În funcție de locație și de tipul fosei septice, poate fi necesar să se îndeplinească anumite cerințe și să se depună anumite documente pentru a obține autorizația.
Reguli de instalare a unei fose septice
Primul si cel mai important lucru este sa consultati un specialist pentru a va oferi toate informatiile necesare si a va indruma in alegerea corecta a unei fose septice. Deasemenea, trebuie sa va asigurati ca proprietatea dvs. indeplineste toate conditiile necesare pentru instalarea unei fose septice. Fosa septica nu se monteaza oriunde si oricum.
Alte lucruri de care trebuie sa tineti cont cand instalati o fosa septica includ: posibile obstacole, caracteristici ale terenului, tipul si marimea fosei septice si sistemului de drenare pe care doriti sa le instalati, accesul pentru mentenanta si posibilitatea inlocuirii sau extinderii in viitorul apropiat.
La alegerea amplasamentului fosei septice se vor evita versantii cu pante abrupte, nestabili sau care isi pot pierde stabilitatea prin lucrarile de executie. Oricare din aceste aspecte se poate dovedi o piedica in calea telului dvs.
Deținătorii de sisteme individuale care epurează apele uzate și descarcă apele uzate epurate direct sau indirect în corpurile de apă de suprafață sau subterane, au obligația conform legislatiei în vigoare din luna mai 2022 să se înscrie în Registrul de Evidență a Sistemelor Individuale Adecvate pentru Colectarea și Epurarea Apelor Uzate.
Instalarea fosei septice se face in trei pasi: conducte de la casa pana la rezervor, fosa septica si sistemul de drenare. Fosa septica ar trebui sa fie instalata de un contractant cu experienta, deoarece fosele septice sunt foarte grele si pot cauza leziuni grave si chiar moartea daca nu sunt manuite cum trebuie.
Ce panta si ce diametru trebuie sa aiba conducta dintre casa si fosa septica ? O panta de 1% este suficienta, iar conducta pentru evacuarea apelor uzate 110mm.
Dupa ce ati instalat toate componentele si v-ati asigurat ca nu exista scurgeri, sunteti gata sa acoperiti la loc sapatura. Asigurati-va ca marcati locatiile pentru aerisirea fosei septice si sistemul de drenare. In acest mod veti asigura o mentenanta usor de realizat atunci cand veti dori.
Scurt istoric pentru legislatia relevantă apelor uzate
Legea cu nr. 50/1991 actualizata in 2024 stă la baza definirii lucrărilor de construcții și reglementează tehnic elaborarea documentațiilor tehnice, permisiuni și sancțiuni pentru nerespectarea acesteia. Această lege a avut nenumerate modificări și completări de la data primei sale publicări în Monitorul Oficial.
(alineat modificat prin art. I pct. 2 din O.U.G. nr. 214/2008 – publicata la 16 decembrie 2008 – în vigoare de la 14 februarie 2009).
Legea 166/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, precum si pentru completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii
Legea nr. 453/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor
HG 188/2002 anexa 2 , NORMATIV NTPA-002 din 28 februarie 2002 (*actualizat*)
privind condiţiile de evacuare a apelor uzate în reţelele de canalizare ale localităţilor şi direct în staţiile de epurare**)
Standardele specifice în vigoare, respectiv SR EN 12566-1:2016 şi SR EN 12566-4:2016/SR EN 12566-3:2016, SR EN 12566-6:2016 şi SR EN 12566-7:2016.
– Legea nr.241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și canalizare.
– Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.144/2021 pentru modificarea și completarea Legii serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006
– Hotararea de Guvern 714/2022 privind aprobarea Criteriilor pentru autorizarea, construcția, înscrierea/înregistrarea, controlul, exploatarea și întreținerea sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate.
Aceasta hotarare reglementeaza in mod expers deținătorii de sisteme individuale care epurează apele uzate și descarcă apele uzate epurate direct sau indirect în corpurile de apă de suprafață sau subterane, îi obligă pe proprietarii de fose septice să se înscrie în Registrul de Evidență a Sistemelor Individuale Adecvate pentru Colectarea și Epurarea Apelor Uzate in vederea obținerii Autorizației de gospodărire a apelor.
– Directiva 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate urbane.
Noile reglementări impun o serie de obligații pentru proprietarii de fose septice. Aceștia trebuie să se asigure că sistemul lor respectă standardele impuse de lege, să efectueze revizii și întreținere periodică și să raporteze orice defecțiune sau problemă apărută. Aceste standarde vizează atât calitatea construcției, cât și eficiența și siguranța sistemului.
Prin respectarea noilor standarde, se reduce riscul de poluare a apelor subterane și a mediului înconjurător, se protejează sănătatea publică și se asigură un mediu de viață mai curat și mai sigur pentru toți locuitorii
Ce spune legislatia pentru fose septice din Mai 2022 ?
În ceea ce privește aspectul legal, autoritatea de mediu (ANPM) nu este în măsură să ofere un aviz pentru construirea unei fose septice, însă este indicat să alegi produse fabricate conform legislației și standardelor europene în vigoare.
Această lege este obligatorie atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice, altfel proprietarii sistemelor individuale de epurare vor fi sancționați cu amenzi de la 5.000 de lei la 10.000 lei. De asemenea, conform Art.25 potrivit Hotărârii de Guvern nr.714 din 26 mai 2022, proprietarii de fose septice au obligația de a se înscrie în cel mai scurt timp în Registru, mai exact „în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și / sau epurare a apelor uzate”.
În plus, cei care își montează pentru prima dată un sistem de epurare au la dispoziție 120 de zile pentru a depune declarația către autorități.
Conform Hotărârii de Guvern, legea spune că:
” Art. 2. – La nivelul unităților administrativ-teritoriale, după caz, a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară se realizează și se aprobă o analiză a situației la nivel local, în vederea elaborării Planului urbanistic zonal, cu respectarea prevederilor art.47 alin.(2) lit.d) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului, cu modificările și completările ulterioare, care stabilește zonele:
a) unde se prestează serviciul public de canalizare, cu respectarea Strategiei locale a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare;
b) unde se prestează serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate urbane, cu respectarea Strategiei locale de înființare, organizare, gestiune și funcționare a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unității administrativ-teritoriale;
c) în care vor fi autorizate sistemele individuale adecvate.
Art. 3. – Sistemele individuale adecvate, indiferent de modul de epurare a apelor uzate, vor fi autorizate prin autorizația de construire emisă de autoritatea competentă, cu respectarea prevederilor art.3 alin.(1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”
Persoanele care au în plan montarea unui sistem de epurare trebuie să depună o declarație la primăria unității, iar cei care dețin deja o fosă septică au obligația să obțină în cel mai scurt timp și un Aviz însoțit de o Autorizație emisă de Gospodărirea Apelor pentru a dovedi că fosa nu poluează.
Declarația se face direct printr-un formular emis de primăria localității care poate fi găsit fie pe site-ul instituției publice, fie direct la sediu.
Cum se obține Avizul?
Conform Legislației în vigoare „(2) Emiterea avizului de gospodărire a apelor prevăzut la alin. (1) se va face pe baza unei documentații care să conțină elementele constructive și performanțele tehnice ale sistemului individual adecvat, parametrii de calitate a apelor uzate epurate, caracteristicile solului și / sau ale corpului de apă de suprafață sau subteran în care sunt descărcate apele uzate; (3) Autorizația de gospodărire a apelor prevăzută la alin. (1) va include obligațiile deținătorului sistemului de exploatare, condiții de funcționare, monitorizare și raportare a calității apelor epurate descărcate.”
Cum se obține Autorizația?
Pentru obținerea autorizației de gospodărire a apelor sunt necesare următoarele documente:
a) procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor din care să rezulte că au fost verificate etanșările;
b) certificate de calitate/conformitate pentru bazinele / administrațiile de epurare achiziționate de la producători.
Toate obligațiile menționate anterior se aplică atât acelor sisteme de epurare deja existente în gospodării, cât și celor care urmează să fie montate.